Lapin lumileiri 2007

Ruoveden Pirkkojen 28. Lapin Lumileiri pidettiin perinteisesti viikolla 49 Saariselällä. Osallistujia oli yhteensä mukavasti 38, nuoria hiihtäjiä osallistui 22. Erityiskiitokset leirin keittäjille, Bussi-Manniselle ja Raunon Leivälle. Nuoret kirjoittivat viikon tapahtumista leiripäiväkirjan.

Sunnuntai 2.12

Aamulla heräsimme klo 7. Puimme ja menimme Akunpirttiin aamupalalle. Sen jäl­keen tulimme omiin mökkeihin ja vaihdoimme hiihtovaatteet. Menimme hiihtämään Kakslauttaseen, kaikki paitsi isot tytöt. Kakslauttasessa joimme kaakaot ja menimme mökkiimme. Mökissä oltiin hetki, sitten oli nakkisoppaa ruokana. Nakkisoppa maitti ja sitten oli pienen levon aika. Olimme rauhassa mökeissämme ja vähän yli tunnin päästä oli pitkän lenkin aika. Iltapäivälenkille varustauduttiin otsalampuin. Hiihdim­me ensiksi Laanilaan, Savottakahvilaan kunnes pimeys tuli tunturiin. Klo 15 jälkeen aloitimme kapuamisen Ahopää-tunturin ylitse otsalamppujen valaistessa hiihtojouk­koamme. Hieno kokemus. Kiilopäällä söimme munkit ja kaakaon. Hiihdimme maja­paikalle. Saunan ja illallisen jälkeen voitelumestarit kunnostivat suksemme. Iltapala ja sitten nukkumaan. 30 km mittainen hiihtopäivä oli takana päin.

Maanantai 3.12.

Herätys oli n. klo 7.30. Aamupalana oli riisipuuroa ja kiisseliä. Hiihtämään lähdettiin 9.00. Ensin oli vapaan tekniikkaa, jonka jälkeen hiihdimme kolmen kilometrin pitui­sen lenkin. Sitten olikin aika syödä soppaa. Pidimme pienen tauon. Sen jälkeen läh­dimme Laanilaan. Tämän jälkeen TAAS söimme. Ruokana oli perunaa ja uuni­makkaroita, sen lisäksi salaattia ja jälkiruoaksi talvijäätelöä. Sitten menimme saunaan tai osa katsoi elokuvaa. Elokuvan jälkeen menimme lumipainia. Iltapalaksi oli jugurt­tia, pullaa ja kaakaota. Nukkumaan. ZZZZZZZZZ

Tiistai 4.12

Aamulla heräsimme klo 8, silloin kävelimme yövaatteet päällä syömään. Laitoimme monot jalkaan ja menimme ladulle harjoittelemaan perinteisen tekniikkaa. Emilia ja Henna vetivät kovaa kisaa tasatyönnöllä, mutta Emilia lykkäsi myös Mikaa vastaan ja hävisi. Henna pukkasi taas Jukkaa vastaan, mutta Henna jätti kisan kesken, koska huomasi Jukan olevan liian kova vastus ! Hiihdimme sen jälkeen takaisin mökille syömään. Ruuan jälkeen noin klo 12 lähdimme hiihtämään perinteisellä Saariselälle. Mukana matkassa olivat: Emilia, Pauliina, Tiia, Tuomas ja Henna. Pysähdyimme Laanilassa pikku paussille, jonka jälkeen matka jatkui kohti Saariselkää. Perillä bussi jo odottelikin meitä, ja kun viimeisetkin olivat tulleet, menimme uimaan. Puimme tä­näkin vuonna piukat uikkarit päällemme ja läksimme pulikoimaan. Uimassa jälleen suosittu pallopeli vei suurimman osan ajasta. Aaltokone oli myös erittäin kiva, koska aaltojen alle hukkui pää. Uimassa oli siis kivaa ! Uinnin jälkeen Henna otti vahingos­sa pukukopin kortin mukaan, mutta vei sen kyllä takaisin, kun huomasi, että se oli jäänyt käteen. Emilia oli niin hyvä muistamaan, että hänelle ei tapahtunut mitään. Sit­ten olikin jo Kuukkelin vuoro. Sieltä kaikki ostivat karkkia, joka oli todella kallista ! Lähdimme kohti mökkiä, jolla söimme sitten ruokaa. Ennen iltapalaa meillä oli pieni disco, jossa oli kaikenlaista ohjelmaa, kuten limboa. Discon jälkeen menimme iltapa­lalle, joka oli herkkua. Iltapala kun oltiin syöty, niin Henna ja Emilia menivät saunaan, sen jälkeen kuunneltiin Sarin kertoma iltasatu, joka kertoi kadonneista suk­sista. Sitten nukahdimme.

Keskiviikko 5.12

Heräsimme aamulla klo 8. Sitten menimme syömään hyvää ruokaa. Sitten menimme hiihtämään. Mäkiset lähtivät hiihtämään Kuukkelilammelle ja muut hiihtivät vähän kaikkialla. Sitten pelasimme paljon korttia. Sen jälkeen söimme kanakastiketta ja rii­siä. Sitten kaikki lähtivät hiihtämään. Minne kukin. Jotkut lähtivät Ahopään ylitse. Sen jälkeen pelasimme korttia. Sen jälkeen söimme päivällisen. Päivällisen jälkeen aloimme katsoa elokuvaa Petrin läppäriltä. Elokuva oli Spider Man 3. Se oli ihan jän­nä. Kun elokuva loppui klo 20, oli venyttelyn aika. Heti venyttelyn jälkeen oli iltapa­la. Iltapalalta tultua laitettiin loputkin tavarat kuivumaan ja sitten nukkumaan.

Torstai 6.12

Aamulla herättiin normaalisti klo 8 aamupalalle. Samalla pelailtiin vähän korttia. Hiihtämään lähdettiin erilaisissa porukoissa. Nuoremmat harjoittelivat tekniikkaa ja muut suuntasivat Laanilaan ja Kakslauttaselta Kiilopäälle. Lounaaksi oli kalakeittoa. Heti ruoan jälkeen lähdimme bussilla Saariselälle. Hiihdimme sieltä Kuukkelilam­melle. Perillä maistelimme räiskäleitä ja ihastelimme viittä koiranpentua. Kotiin hiih­dimme otsalamppujen valossa. Käväisimme Kuukkeli-tavaratalossa. Lenkin jälkeen iltaruoaksi oli perunalaatikkoa. Illan vietimme Polarpirtissä pelaten korttia, kuunnel­len musaa ja riehuen. Iltaruoaksi oli vielä pizzaa. Sitten ZzZzZz.

Perjantai 7.12

Me heräsimme aamulla. Sitten menimme aamiaiselle. Aamiaisena oli kaurapuuroa ja mannapuuroa. Sitten minä puin hiihtovaatteet. Meillä oli luisteluhiihdon tekniikkaa aamupäivällä. Iltapäivällä teimme kaikki vähän eri hiihtolenkkejä. Tiia hiihti Kaks­lauttaseen ja näki kymmenen poroa. Lotta hiihti Ahopään tunturin yli Kiilopäälle jo kolmannen kerran tämän viikon aikana. Pimeässä tunturin rinnettä on kiva viilettää otsalampun valossa alas. Televisio ei näkynyt ollenkaan, mutta näimme silti eloku­van. Siinä näyttelivät Saara, Emilia, Henna, Tiia, Jessi ja Emma. Elokuvassa mumme­lille juuttui tuntematon sormus sormeen. Poliisin avulla se viimein saatiin irti. Illalla kaikkien oli aika alkaa pakkailla tavaroitaan. Viikko on ollut luminen, kiva ja raskas. Kaamos oli kummallekin meille uusi elämys.