Lumileirit Saariselällä 2006 ja 2005

Lapin lumileirin iloista ilmettä

Ruoveden Pirkkojen Lapin leiri 2006

27. Lapin leiri pidettiin perinteisesti viikolla 49 Saariselällä. Ylimääräistä jännitystä aiheutti lapin plussan puolella pysytellyt sää ja vesisateet, jotka olivat syöneet latupohjat huonoon kuntoon Saariselälläkin. Vain 5 km tykkilatu oli hiihdettävässä kunnossa. Säänhaltija oli kuitenkin armollinen ja järjesti reilulla lumisateella 10 cm lumikerroksen lähtöä edeltävästi. Lumisade jatkui koko leiriviikon ajan suoden lopulta 25 cm lumikerroksen. Lumitilanne oli lopulta edellisvuotta parempi.

Leirille osallistui 37 innokasta hiihtäjää, joista 22 oli nuoria. Uusia hiihdosta kiinnostuneita nuoria osallistui mukavasti, tekniikan perusteet opittiin leirin aikana ja hiihtokilometrejä kertyi kaikille sopivasti.

Leirin aikana Petri Asikainen ja Juha Saarilahti huolehtivat nuorimpien hiihtotekniikan opettamisesta innostavasti ja kannustavasti. Jokainen nuori sai rakentavaa palautetta omista taidoistaan ja kehittämisen osa-alueet neuvottiin positiivisessa hengessä. Perinteisen ja vapaan eri tekniikat videoitiin ja katsottiin yhdessä rakentavan palautteen hengessä. 13 – 14 v tyttöjen ohjaukseen osallistui Mika Leppämäki, Timo Lehtonen, Sari Mäkinen, Anna Rintanen ja Raimo Pihlava. Hyvä lumitilanne mahdollisti tyttöjen monipuolisen valmentautumisen tulevan kauden tärkeihin kisoihin. Tavoitteena tytöillä on pääsy valtakunnalliseen Hopeasompaloppukilpailuun niin yksilömatkalla kuin viestissäkin.

Jaana Tiura ja Päivi Leppämäki vastasivat leirin ravitsemuksesta erinomaisella ammattitaidolla ja otteella. Ruokailun tärkeä osuus leirin sisällöstä näkyy hyvin nuorten retkipäiväkirjakuvauksissa. Suurkiitos mainioille kokeille.

Erityiskiitos Raunon Leivälle, joka huolehti siitä, että ruista riitti ranteessa leirin loppuun asti.

Takuuvarmat linja-autonkuljettajat Arto Rintanen ja Markku Mäki kyytivät leiriläiset linja-autolla Lappiin ja takaisin turvallisesti ja varmaotteisesti. Runsaan tavara- ja ruokamäärän pakkaus linja-autoon hoitui ammattitaidolla.

Suksien ja sauvojen huoltoon osallistui kiitettävä joukko aikuisia. Uusia niksejä ja temppu kolmosia opittiin leirin aikana kosolti.

Nuoret kirjoittivat itse retkipäiväkirjan leirin tapahtumista. Tämän vuoden suuresta nuorten ryhmästä johtuen useasta päivästä on sekä tyttö- että poikaryhmän kuvaus. 3.12 lauantaina ohjelmana oli linja-auton purku, majoittuminen, iltapäivälenkki hiihtäen jäykkyyden poistamiseksi, saunominen ja seuraavan päivän ohjelman suunnittelu. Sunnuntaina pääsimme vastasataneelle lumelle aamusta alkaen.

Sunnuntai 3.12

Herätys oli puoli kahdeksan, silloin meidät herätettiin. Sen jälkeen menimme aamupalalle ja ruoka oli hyvää, puuroa, hilloa ja leipää. Lähdimme hiihtämään kohti Kiilopäätä. Ostimme sieltä limsaa ja suklaapatukoita. Jäimme puhumaan vähäksi ajaksi. Sitten tulimme kämpille. Pelasimme shakkia, riehuimme ja menimme syömään ruuan. Ruokana oli nakkikeittoa. Menimme uudestaan hiihtämään. Menimme Laanilaan perinteisellä tyylillä. Söimme munkit ja limsat. Sitten tulimme syömään. Ja sitten menimme lumisotaa tyttöjen kanssa. Sitten söimme iltapalan ja menimme nukkumaan.

Maanantai 4.12

Kello oli puoli kahdeksan, kun heräsimme. Kello kahdeksan oli aamupala. Aamupalan jälkeen, kello yhdeksän lähdimme hiihtämään. Jotkut hiihtivät 20 km:n lenkin, toiset 10. Kello 12 oli vapaa-aikaa. Vapaa-aika päättyy klo 13. Koska silloin menemme syömään. Kello lähenteli 13. Lähdimme Akun-pirttiin. Söimme kalakeittoa. Ruoan jälkeen menimme hiihtämään. Melkein kaikki hiihtivät n. 12 km lenkin Kiilopäälle. Pysähdyimme n. 6 km:n jälkeen Kiilopäälle. Tulimme takaisin. Kävimme saunassa ja sitten menimme syömään. Ruokana oli perunamuusia ja lihapullia / makkarakastiketta.

Ruoan jälkeen pelasimme, hetken kuluttua menimme pääpirttiin iltapalalle ja katsomaan ohjelmia. Iltapalan jälkeen menimme omaan Polar-pirttiin. Hetken pelasimme, sitten menimme pesemään hampaat. Rupattelimme vähän vielä pedissä ja joistakin huoneista kuului vielä kello 10 kikatusta. Näimme päivän aikana poroja joka oli ainakin lapsille tärkeää. Loppu !

Maanantaina heräsimme noin puoli kahdeksan. Sen jälkeen puimme hiihtovarusteet päälle ja raivasimme tiemme lumen halki terveelliselle aamupalalle. Sen jälkeen lähdimme hiihtämään. Hiihdimme Kakslauttaseen. Siellä joimme kaakaota joka maistui Suklaiselle. Kaakaon jälkeen lähdimme kävellen katsomaan huskyja, mutta harmiksemme huskyt eivät olleet paikalla. Sitten lähdimme hiihtämään takaisin mökeille. Kun olimme saapuneet mökeille, pidimme vähän vapaa-aikaa. Kun vapaa-aika oli vietetty, menimme syömään maukkaan lounaan. Lounaan jälkeen laitoimme sukset jalkaan ja lähdimme puurtamaan kohti Kiilopäätä. Kiilopäässä joimme jälleen kaakaota, mutta munkkeja ei enää ollut jäljellä. Kun chokot oli juotu lähdimme taittamaan matkaa takaisin mökeille. Mökeille saavuttuamme menimme Lämpimään Saunaan ja hyytävään lumihankeen. Kun saunat oli saunottu puimme vaatteet ja lähdimme täyttävälle iltapalalle. Iltapalan jälkeen Saara Mäkinen piti rennon venyttelyn päivän uurastuksen jälkeen. Venyttelyn jälkeen pesimme hampaat ja menimme pitkille hyville yöunille.

Tiistai 5.12

Tiistaiaamuna heräsimme ja vaatteet päälle vetäisimme. Aamupala oli klo 8.00 ja sen jälkeen Emilia hiihti Kiilopäälle ja Henna harjoitteli vapaan tekniikkaa. Oli lounaan vuoro jonka jälkeen lähti hiihtämään ”laulukuoro”. Hiihdimme Saariselälle eri ryhmissä, jotka päättivät aikuiset. Perillä Saariselällä puimme tietysti piukat uikkarit ja pulikoimme 2,5 h. Uiminen oli kivaa, jonka jälkeen menimme Kuukkeli-kauppaan. Ostoksemme teimme ja mökkiä kohti nukkumaan lähdimme. Ennen nukkumaan menoa saimme syödä maukkaita ranskalaisia (roskaruokaa:) ja sen jälkeen KARKKIA!!!

Keskiviikko 6.12

Aamiaisen jälkeen kaikki lähtivät hiljalleen ladulle. Jokainen teki oman lenkkinsä varoen kilpahiihtäjiä ja suunnistajia. Osa harjoitteli perinteisen tekniikkaa ja lopuksi se ikuistettiin videokameralle illan analysointia varten. Toiset taas hiihtelivät tunturilla hieman pitempää lenkkiä tehden ja palauttivat mieleen myös tekniikkaa, joka on tähän vuodenaikaan tärkeää. Maittavan jauhelihasopan jälkeen teimme pienen lenkin, koska kaikilla oli kiire katsomaan itsenäisyyspäivän televisio-ohjelmia. Päivällisen ja itsenäisyyspäivän kunniaksi saamme täytekakun jälkeen linnoittauduimme TV:n ääreen analysoimaan hiihtotekniikoita. Kukaan ei malttanut kuitenkaan pysyä aloillaan, sillä Linnanjuhlat olivat pian alkamassa ja kaikki halusivat päästä arvioimaan upeita juhlapukuja. Linnanjuhlat kestivät myöhään, mutta me emme. Kymmenen aikaan olimme kaikki silmät ummessa sängyn pohjalla.

Torstai 7.12

Heräsimme puolikahdeksalta torstaiaamuna. Puimme vaatteet päälle ja menimme aamupalalle. Lähdimme kymmeneltä hiihtämään. Menimme luisteluhiihdolle. Meidän hiihtoa kuvattiin kameralle. Sitten tulimme syömään. Ruokana oli kanaa ja riisiä. Pidimme pienen tauon. Lähdimme taas hiihtämään iltapäivällä. Hiihdimme Kakslauttaseen luisteluhiihdolla. Matkaa kertyi 9 km. Sen jälkeen menimme saunaan. Saunan jälkeen söimme ja katsoimme hiihtovideot. Sitten olikin vapaata. Menimme iltapalalle ja nukkumaan.

Aamulla heräsimme n. 7.30, riensimme aamupalalle, joka oli noin 8.00. Aamupala oli herkullista, kiitos mahtavien kokkien. Sen jälkeen lähdimme hiihtämään omia reittejämme. Hiihtolenkkien jälkeen oli lounas: kanaa ja riisiä, joka upposi kaikkiin hyvin: Ruoan jälkeen oli pientä lepäilyä ja karkin mässytystä. Toiset lähtivät hiihtämään ja toiset menivät lepäilemään ja toiset tekivät kuntopiirin. Sitten olikin jo saunomisen paikka. Saunan jälkeen maistui päivälliseksi lasagne. Ruokailun jälkeen toiset menivät lepäilemään ja toiset kuvaamaan elokuvaa Anni muori ja tuntematon hiihtäjä. Iltapalaksi olikin joulutorttua ja glögiä. Sitten olikin jo nukkumaanmenoaika.

Perjantai 8.12

Aamulla puoli kahdeksan heräsimme ja lähdimme aamupalalle. Sen jälkeen lähdimme hiihtämään Ahopäätä kohti joka oli tunturi. Tunturilla tuuli todella kovaa. Laskimme sieltä Kiilopäälle. Siellä söimme eväitä ja lähdimme mökkiä kohti. Mökeillä ruoka oli jo valmista. Ruokana oli nakkikeittoa. Sen jälkeen osa meni pelaamaan korttia ja osa tekemään läksyjä. Sen jälkeen menimme päivälliselle. Sen jälkeen pelasimme korttia ja menimme painia. Painin jälkeen oli illallinen. Sitten pelattiin korttia.

Heräsimme samaan aikaan kuin muinakin päivinä eli 7.30. Kun oli aamupala maittanut, lähdimme päivän ensimmäiselle lenkille. Jotkut menivät hieman lyhyemmän lenkin ja jotkut taas hieman pidemmän. Lenkin jälkeen oli lounaaksi makkarakeittoa. Sen jälkeen oli huilailua ja pakkaamista. Osa ahkerista hiihtäjistä lähti viimeiselle lenkille. Koko leirin ajan hyviä ruokia tehneet ”kokit” tekivät tällä kertaa päivälliseksi makoisaa kinkkukiusausta. Sekä jälkiruuaksi mokkapaloja ja rahkapiirakkaa. Ruuan jälkeen oli vielä viimeisten tavaroiden pakkaaminen ja mökkien siivoaminen. Iltapalaksi saimme herkullista pizzaa, muroja, jogurttia ja leipää. Ennen iltapalaa menimme lumisotaa. Iloisin mielin menimme nukkumaan viimeisille yöunille Lapin leirillä 2006.

Lumileirillä Saariselällä 2005

Ruoveden Pirkkojen Lapin lumileiri pidettiin aikaisempaan tapaan viikolla 49 Saariselällä. Saariselällä hiihtoleiri pidettiin 1. kerran 26 vuotta sitten. Tänä vuonna Hämeen Partiolaisten omistamaan Lapinhämeeseen majoittui 34 innokasta hiihtäjää. Ikähaitari ulottui vauvaikäisestä eläkevuosiin ehtineeseen. Osanotto oli ilahduttavan runsas. Varsinkin  9-11 vuotiaiden jääkiekkoa harrastavien poikin runsas osanotto oli upea asia.

Lumitilanne oli riittävä, aivan parasta kalustoa ei viikon aikana ladulla kuitenkaan käytetty. Ruokapöydän vihannes-kasvistarjonnasta ja leipäkorin täytteestä erityiskiitos Jussinahon tilalle ja Raunon Leivälle. Suurkiitokset myös mainiolle keittiömestari Sirpalle ja varmaotteiselle linja-auton kuljettaja-suksien huoltaja Artolle. Raimo Pihlava, Mika Leppämäki, Petri Asikainen, Tarja Tittonen, Timo Lehtonen ja Juha Saarilahti vastasivat positiivista kannustusta henkivällä otteella päivien hiihtoharjoitusten kulusta.

Viikon tapahtumista juniorihiihtäjät kirjoittivat oheisen matkapäiväkirjan. Viikkoon saatiin mahtumaan hiihtämisen lisäksi paljon muutakin toimintaa.

Lauantai 3.12

Tulimme majapaikalle klo 14.30. Sitten purimme kamat ja tappelimme paikoista. Kun paikat oli katsottu äkkäsimme lauman poroja. Saimme kaksi hienoa kuvaa. Sitten olikin ruoka valmis. Sen jälkeen lähdimme hiihtämään. Hiihdimme 18 km tolpalle ja takaisin. Kun tulimme, iltapala oli valmis. Olimme aikaisemmin rakentaneet kivan majan. Sitten päivä kului nopeasti. Mentiin saunaan, syötiin karkkia, katottiin leffaa ja mentiin nukkuun. Good night.

Sunnuntai 4.12

Aamulla jokainen heräsi vähän omia aikojaan, mutta kaikki kuitenkin ennen puolta yhdeksää. Siirryimme aamupalalle, joka oli todella maukasta. Aamun ohjelmassa oli pitempi lenkki, joten varasimme mukaan juotavaa. Pakkasta oli hieman enemmän kuin edellisenä päivänä, vaatteita siis lisättiin.

Suurin osa suuntasi kohti Saariselkää, toiset tehden hieman lyhyemmän lenkin. Munkki ja kaakao maistuivat Savottakahvilassa. Pitkän lenkin päätteeksi menimme valmiiksi laitettuun ruokapöytään. Hetken huilattuamme lähdimme taas ladulle, jossa meidän hiihtotekniikkaamme kuvattiin. Saimme vapaasti valita jatkammeko pienelle iltalenkille vai menemmekö suoraan takaisin mökille. Jälleen ruokailu lähestyi, mutta ennen sitä kävimme saunomassa. Ruoan jälkeen pojat haastoivat tytöt lumisotaan. Päivän päätteeksi söimme iltapalaa, miehet laittoivat suksia ja muut katselivat Idolsia. Rankan päivän päätteeksi uni maistui kaikille !

Maanantai 5.12

Söimme aamupalan ja lähdimme hiihtämään. Harjoittelimme kaikkea kivaa. Tulimme syömään. Lähdimme uudestaan hiihtämään. Meillä oli kivaa. Tulimme syömään. Kun tulimme syömästä, menimme mökille. Menimme katsomaan hiihtovideoita. Kun videot loppui, menimme laskettelemaan pulkalla. Sitten aloimme katsoa DVD:tä. Sen jälkeen menimme nukkumaan.

Tiistai 6.12

Aamulla heräsimme aamupalalle. Aamupalan jälkeen lähdimme hiihtämään Kakslauttaseen. Siellä oli hyvä taukopaikka. Palasimme niin, että harjoittelimme taitojuttuja. Mökillä oli hyvää ruokaa. Ruuan jälkeen menimme alas pelaamaan shakkia. Lähdimme iltalenkille Kiilopäähän. Lähdimme Kiilopäästä suoraan juhlaruualle, kun oli itsenäisyyspäivä. Mökillä katsoimme elokuvaa ja menimme nukkumaan.

Keskiviikko 7.12

Aamulla oli kova pakkanen 25 astetta. Lähdimme hiihtämään. Melkein kaikilla oli sormet jäässä. Meitä kuvattiin, kun mentiin mäkeä ylöspäin. Harjoittelimme vuorotahtia ja tasatyöntöä. Katselimme tv:stä meidän hiihtoa. Katselimme tyttöjen esityksiä ja harjoittelimme omaa sotanäytelmää.

Torstai 8.12

Heräsimme aamulla n. klo 8.30 ja aamupalaksi oli puuroa, kuten aina ja tietysti muita herkkuja. Sitten lähdimme harjoittamaan Raimon kanssa perinteisen hiihdon tekniikkaa. Tekniikka parantui taas hippusen verran ! Pakkanen oli melko kova ja naamat olivat ihan jäässä. Sitten pääsimme treeneistä syömään Sirpan herkullista ruokaa, simpukkatonnikalavuokaa. Seuraavaksi vuorossa oli Saariselälle lähtö uimaan. Osa hiihti ja osa meni linja-autolla. Uimassa meillä oli tosi kivaa !!! Siellä pelattiin sellaista pallopeliä tytöt vastaan pojat ja lasketeltiin liukumäestä. Sen jälkeen kävimme Kuukkeli kaupassa ostamassa HIEMAN karkkeja illan Diskoa varten. Bussi pysähtyi mökkimme pihaan ja kaikki ryntäsivät syömään. Päivällisen jälkeen meille oli järjestetty Disko, siellä me limbottiin, syötiin ja tanssittiin. Sitten, kun kaikilta loppui virta painuttiin pehkuihin.

Perjantai 9.12

Hiihdimme perjantaina aika paljon esim Kakslauttaseen. Sinä päivänä siivosimme ja pakkasimme tavaramme. Kyllä me myös kuvattiin Anni Muorin kadonnut koru, siinä oli mukana tyttöjä, ja me myös kuvasimme tietokilpailun, jossa oli aiheena hiihto. Kun mökki oli siivottu, pääsimme syömään hyvillä mielin iltapalapizzaa ! Iltapalan jälkeen menimme vetämään hirsiä ! zzzzz !!!