Ohjeita

Avustavat tuomarit

Kirjuri

• Ole paikalla 45 min ennen pelin alkua naisten ja Ct SM peleissä. Muissa junioripelissä 30 min aikaisemmin.
  • Tarkista pöytäkirjan täyttöohjeet ja varaa tarvittavat ohjeet helposti saataville.
  • Pöytäkirja pidetän kaudesta 2022 alkaen sähköisesti(kaikissa sarjoissa,), tätä varten seuralla on tabletti
    • On suositeltavaa perehtyä ohjeisiin ennakolta

Tulostaulu

• Huolehdit tulostaulun ajantasaisuudesta.
  • Pidät taulun tilanteen tasalla juoksujen, palojen, vuoroparien suhteen.
  • Toimit yhteystyössä kirjurin kanssa, hänen välittömässä läheisyydessään.
  • Huolehdit että niin yleisö kuin pelaajat ja pelinjohto voivat nähdä pelitilanteen.

Pallotytöt ja -pojat(min 4kpl/peli)

• Ole paikalla ajoissa,vähintään 30 min ennen ottelun alkua.
  • Ilmottaudu tuomareille. Tuomarit antavat tarkemmat ohjeet.
  • Pukeudu seuran peliasuun/verryttelyasuun/tuuliasuun/sadetakkiin sään mukaan. Myös seuran mustat T-paidat käyvät. Sopikaa yhdessä, että kaikki samassa pelissä pallotyttöinä/pokina toimivat ovat pukeutuneet yhtenäisesti!
  • Kypärä on pakollinen varustus.
  • Varaa mukaan räpylä ja varsinkin kuumalla ilmalla juomapullo.
  • Keskity tehtäviisi joka tilanteessa(pallo voi tula yllättäen minne tahansa puolella kenttää)
  • Ilmoita oman joukkueesi joukkueenjohtajalle ajoissa, mikäli et pääse hoitamaan tehtävääsi.
  • Pallohenkilöille korvataan 1 tuote kioskista, pelin yhteydessä

Huom! Joukkue, joka toimii tietyssä ottelussa pallotyttöinä/poikina ( 4 ), toimii samassa ottelussa myös järjestysmiehenä (1-2 hlöä)

KeKe(Kentän vanhin)

Kentän vanhin on oltava nimetynä ja merkittynä pöytäkirjaan, G-C -junioreiden peleissä ja esiteltävä alkupuhuttelussa joukkueille ja tuomareille.

Kentän vanhimmalla on oikeus ja velvollisuus puuttua epäasialliseen ja häiritsevään käytökseen ottelutapahtumassa. Kentän vanhin on erityisesti nuoren tuomarin tukena, mikäli aikuiset käyttäytyvät epäasiallisesti(yleisö, valmentajat, huolto, kuka vaan). Kentän vanhimman tehtävän tarkoituksena on taata joukkueille, toimihenkilöille ja tuomaristolle työrauha. Kentän vanhimmalla ei kuitenkaan ole oikeutta puuttua tuomariston tai toimihenkilöiden ottelua koskevaan toimintaan.

• Ole paikalla vähintään tuntia ennen ottelun alkua(jun.pelit puolituntia).
  • Pukeudu keltaiseen KEKE-liiviin, joita löytyy tuomarien varustekopilta(tai kioskilta).
  • Tehtävänäsi on toimia järjestystä ylläpitävänä vanhempana pesäpallokentän alueella ja sen välittömässä läheisyydessä: puutu ajoissa ja rohkeasti mahdollisiin häiriöihin.
  • Yleisön häiritsevästä puuttumisesta pelin kulkuun päättää päätuomari. Mikäli hänen kehoitustaan ei noudateta, on kentänvanhimman tehtävä puuttua asiaan(HUOM, nuorten tuomareiden kohdalla jo jopa aiemmin).
  • Muista, että alkoholin nauttiminen pesäpallokentän katsomossa tai sen välittömässä läheisyydessä on kielletty.
  • Järjestyshäiriöt pyritään selvittämään neuvoin, ohjein ja kehoituksin. Äärimmäisessä tilanteessa kentänvanhimmalla on oikeus poistaa häiritsevä henkilö/henkilöt alueelta tai pyytää tuomaria keskeyttämään ottelu, kunnes häiritsijät ovat poistuneet alueelta..

Kaikissa tilanteissa, joissa kentän vanhin on joutunut puuttumaan tapahtumiin ottelun aikana, tulee hänen toimittaa lyhytmuotoinen raportti tapahtumista aluevastaavalle. Näissä tilanteissa myös joukkueiden puheoikeuden käyttäjillä on oikeus toimittaa raportti aluevastaavalle