Kausi 2016

VUODEN VALMENTAJA 2016: TEIJO MANNINEN

Teijo valmensi tänä vuonna 16 tytön suurryhmää. Ikäjakauma: 2004-2006 -syntyneitä, ryhmässä oli taidoiltaan sekä aloittelijoita että valtakunnallisesti ikäluokkansa parhaimmistoa. Vaikka ikä- ja taitotasot erosivat suuresti, Teijo pystyi luomaan innostavan kauden, jossa kaikki saivat onnistua parhaimmalla tavallaan. Peliaikaa jaettiin tasaisesti. Suurryhmä pelasi kahta eri pesäpallon aluesarjaa. Ryhmästä ei tehty tasoryhmiä, vaan jokainen pelaaja oli tervetullut kumpaankin aluesarjaan. Tästäkin huolimatta Pohjanmaan sarjasta tuli voitto, Etelän sarjasta kakkossija.

Valtakunnallisella pesäpalloleirillä oli mukana 15 tyttöä. Koska peliin pääsi kerrallaan vain 12 tyttöä, leirillä jaettiin "huilivuorot" ja myös jokerivuorot tasaisesti. Siltikin leirillä tuli vain yksi niukka tappio!

Teijo peluutti koko kauden paineen alla: tasaisesti, mutta voitokkaasti kaikkia tyttöjä. Koska keskimäärin on mukavampi voittaa kuin hävitä, piti Teijon peluuttaa mahdollisimman nerokkaasti joukkuetta, jotta voittoon oli kuitenkin aina mahdollisuus.

Teijo romutti ajatuksen siitä, että aina pitää lähteä mahdollisimman "kovalla" joukkueella. Peluuttamalla tasaisesti, kaikki pelaajat kehittyivät, saivat vastuuta sekä kiinnittyivät lajiin ja joukkueeseen. Kaikille halukkaille oli tarjolla myös oman joukkueen lisäksi ulkopuolella mahdollisuuksia pelata ja kehittyä oman taitotasonsa mukaisissa ja/tai taitavimmissa joukkueissa, joko poikajoukkueissa tai vanhemmissa ikäluokissa.

Joukkueen ilmapiiri pysyi kannustavana ikä- ja taitotasoista huolimatta tai sen takia. Teijolla oli suuri rooli ilmapiirin luojana. Hänen toimintansa oli avointa ja rehellistä. Hän arvosti jokaista pelaajaa taidoista huolimatta. Joukkueen toimintakulttuuri oli motivoitunutta ja harjoitusaktiivisuus suurta. Myös pelaajien vanhemmat osallistuivat aktiivisesti joukkueen toimintaan. Teijo vastasi yksin joukkueen toiminnasta, vastuuvalmentajana - toki vanhempien avustuksella, ja muiden valmentajien tukemana. Teijo huolehti myös joukkueen kuljettamisesta turvallisesti bussilla ympäri Pohjanmaata ja Etelä-Suomea.

Kauden päätteeksi Teijo huolehtii jokaisen pelaajan mahdollisuudesta jatkaa lajia ensi kaudella. Tämän kauden iso tyttöryhmä ikäjakauman ja koon vuoksi jakautunee eri ikäluokkiin, ja mahdollisesti useampaan sarjaan, kuten tänäkin vuonna. Kuitenkin niin, että kaikilla on mahdollisuus pelata omien taitojensa ja kykyjensä mukaan ensi kaudellakin. Teijo itse jatkaa valmennus- ja pelinjohtotoiminnassa osana valmennusryhmää.

MUUT PALKITUT KAUDELLA 2016:

Tyttöpelaaja: Sofia Mäkinen

Poikapelaaja: Konsta Lehtola

Naispelaaja: Pinja Juurakko

Miespelaaja: Janne Haavikko

Tyttötuomari: Ronja Salmela

Poikatuomari: Pyry Alanen

Vuoden pesisperhe: Roivanen & Leppämäki

Vuoden leireilijä: Hanna Juurakko

Vuoden puurtaja: Pekka Siukola

Menestyjäjoukkue: E-tytöt

Nuori Suomi- joukkue: D-pojat

Kunniamaininta: Iiro Ahokas ja Jarno Kuokkanen

Puheenjohtajan pytty: Marja-Leena Keskinen

SUURET KIITOKSET KAIKILLE PESISTOIMINNASSA MUKANA OLLEILLE JA KIITOS MYÖS YLEISÖLLE JOTKA KÄVIVÄT PELJEJÄ KATSOMASSA JA KANNUSTAMASSA.

Ruoveden Pirkkain Paula Rinki on vuoden vakuuttavin seuratoimija

Ruoveden Pirkkain pesäpallojaoston puheenjohtaja Paula Rinki on valittu ensimmäiseksi vuoden vakuuttavimmaksi seuratoimijaksi. Tunnustuksen myönsivät Valo ja OP. Lue koko juttu VALO:n sivuilta.